fredag 3. februar 2017

Need no boyfriend!



Hei 
 Sist fredag hadde vi et sosialt arrangement med jobben der vi alle skulle ha hver sin matrett hver.Mitt bidrag var  denne kaken som  jeg laget til dessert.
Oppskriften fikk jeg av en av mine kolleger.  Jeg hadde  hadde derfor aldri prøvd å  laget denne kaken før og derfor var jeg litt spent på om den levde opp til navnet sitt. 
Å kjære vene! Er du glad i sjokolade så er dette kaken med stor K. 
Kaken var ikke vanskelig å lage men det må planlegges litt i forkant, for etter steking skal den stå å hvile i kjøleskapet i minimum 8 timer.  Noe som jeg oppdaget litt sent og endte opp med å måtte lage kaken etter aftenvakt på torsdag kveld. Sånn går det når man leser oppskriften i siste liten. 
Her kommer iallfall oppskriften på kaken - så kan du avgjøre selv om den lever opp til navnet,

Bunn: 
2 pk oreokjeks
100 g smør
Knus kjeksene. Smelt smøret og blande godt sammen. Stekes på 175 grader i midten av ovnen i 10 minutter.
Fyll
900 g philadelphiaost 
4.25 dl sukker
3 ss bakekakao
4 romtempererte egg
3 ts vaniljesukker
285 g mørk sjokolade 70 %

Bland ost, kakao, sukker og vaniljesukker. Visp luftig. Tilsett ett og ett romtemperert egg om gangen.
Smelt sjokoladen i vannbad. Avkjøl litt.
Tilsett sjokoladen i oste blandingen og visp luftig. Hell oppå den avkjølte kakebunnen.  Sett den i forvarmet ovn på 175 grader på stekeplate i midten i 70 minutter. Ta kaken ut av ovnen og avkjøl.  Sett så kaken i kjøleskap i minimum 8 timer.
Ganache:
225 gram mørk sjokolade 70 %
2.3 dl fløte
1 ss sukker
0.25 ts salt
Kok opp fløten. Skru av platen. Tilsett sjokolade, sukker og salt. La sjokoladen smelte. Rør til en jevn røre. Hell over kaken og stryk den utover. Sett i kjøleskap og la stivne. Pynt med halve jordbær før servering.
Holdbar 5 dager i kjøleskap.  Kan fryses. Lykke til.


Men nå skal jeg få unna klesvask, skrive handleliste og vaske gulvene.  

Ha en strålende fin fredag! 

5 kommentarer:

  1. Mmmm.. Den så jo såå god ut. Tar kopi av oppskriften jeg, og skal prøve å huske det med 8 timer... Regner med at det bare ble smulene igjen etterpå. God helg.

    SvarSlett
  2. Man trenger bare lese ingrediensene for å forstå at dette er en uimotståelig kake, og jeg mildt sagt Elsker! med stor E!, kaker.

    SvarSlett
  3. Regner med at det bare ble smulene igjen etterpå. God helg.


    หนังตลก

    SvarSlett
  4. the other gem types out there, but it is still very tough in regard to durability due to its compact, fibrous composition. For men, jade jewelry is often found in the form of chunky rings, tie pins, cuff links, or amulets and pendants. For ladies, jade is often worn as pendants, and beaded jewelry such as necklaces or bracelets. Pure jade is often.
    925 Silver Bracelet
    shoulder bags
    womens clothing

    SvarSlett
  5. تعتبر شركة ميمي معروف من افضل شركات تركيب شدات معدنية في مصر حيث انها تقيكم من الحوادث التي تحدث بسبب سقوط الأدوات فإذا لم يتم تأمين الأدوات والمعدات بشكل صحيح على السقالة، قد يتعرض العمال لإصابات جراء سقوط الأدوات من الأعلى كذلك سوء الصيانة: إذا لم يتم صيانة السقالات بشكل منتظم وفحصها للكشف عن أي تلف أو عيوب، فقد يتعرض العمال للخطر.

    SvarSlett

Tusen takk for for at du tar deg tid til å kommentere på bloggen min. Det setter jeg utrolig pris på. Klem fra Elin :o)